Collectieve leertrajecten

Wie zijn de Kernmeesters?

Het multidisciplinair kernteam van het consortium wordt gevormd door IDEA Consult, CityD-WES en de tandem Blue Ocean Company/Tweeperenboom. Daarnaast is er nog de aanvullende inhoudelijke expertise vanuit OMGEVING en MINT, en tenslotte zijn er met Rasschaert Advocaten en Supermoon nog twee partners ad hoc beschikbaar.

IDEA Consult

IDEA Consult verstrekt al meer dan 20 jaar onderbouwd en onafhankelijk advies aan organisaties en besturen op de verschillende bestuursniveaus van gemeenten tot de Europese Commissie. De baseline ‘Thinking ahead’ vat kernachtig samen waar IDEA Consult voor staat: 

  • Geëngageerde experten, betrokken bij de samenleving en nauw verbonden met kennisinstellingen; 
  • Evidence-based advies: toegepast onderzoek op basis van gevalideerde technieken; 
  • Duurzame oplossingen voor actuele maatschappelijke uitdagingen. 

IDEA Consult telt een multidisciplinair team van 70 medewerkers. Als netwerkorganisatie is het verbonden met een ruime groep van experten. Lokaal economisch beleid en ruimtelijke economie zijn de hoofdfocus van IDEA, ook in de collectieve leertrajecten.

CityD-WES

De activiteiten van de CityD-WES Group bestaan enerzijds uit ruimtelijk-economisch onderzoek, strategievorming en marktonderzoek, en anderzijds uit centrummanagement, kernversterking en detailhandelsbeleid. Onder het bedrijf ressorteren twee sterke merknamen:

  • DataD – dynamic research and strategy zet in op onderzoek en strategieontwikkeling voor bedrijven en maatschappelijke organisaties in hun zoektocht naar herpositionering, marktkansen of optimalisatie. Het doet dat op basis van up-to-date informatie, gerichte onderzoeken en passende strategieën en actieplannen.
  • CityD – dynamic city improvement staat voor strategisch onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van  stedelijke voorzieningen zoals detailhandel, toerisme, vrije tijd, wonen. Overheden krijgen hierbij inzichten aangereikt bij het bepalen van beleidsbeslissingen. Private partijen zoals vastgoedpartijen, retailers en andere aanbieders van stedelijke voorzieningen zijn geholpen bij het nemen van investerings- en/of vestigingsbeslissingen.

CityD en DataD worden ook in deze opdracht gecombineerd ingezet aan de hand van vijf pijlers: 

  1. Lokale economie, detailhandel en bedrijfshuisvesting; 
  2. Toerisme en leisure; 
  3. Vastgoed en gebiedsontwikkeling; 
  4. Citymarketing en citymanagement; 
  5. Marktstrategie en marktonderzoek.

Blue Ocean Company en Tweeperenboom

Blue Ocean Company is een Vlaams-Nederlands adviesbureau dat gemeenten, handelaars, horeca- en cultuurondernemers en vastgoedeigenaren helpt om met elkaar vitale kernen te creëren, door elkaar te mobiliseren om samen opgaven te realiseren. De managing partners van Blue Ocean Company zijn voormalige kaderleden van grote winkelorganisaties. De organisatie is daardoor sterk vertrouwd met de wereld van winkeliers, vastgoedeigenaren en consumenten.

Binnen deze opdracht zal het team van Blue Ocean Company zich richten op het aanjagen van ondernemerschap bij de deelnemers. Het doet dit door samen met de experten leertrajecten te ontwerpen die beklijven en deelnemers activeren om zelf voort te zetten en beter zicht krijgen op de effecten van de leertrajecten. 

Tweeperenboom begeleidt mensen, organisaties en sectoren om doorbraken te maken in een alsmaar sneller veranderende en complexe omgeving, en werkt onderliggend op de competenties die de klant nodig heeft om dit zelf te blijven doen: robuustheid, wendbaarheid en verbinding. De Sustainable Development Goals zijn het kompas. Op die manier draagt Tweeperenboom bij aan een meer duurzame, wendbare en inclusieve maatschappij die in staat is zichzelf te vernieuwen.

Binnen deze opdracht zal Tweeperenboom haar ervaring en expertise inzetten rond ‘leren leren’ en ‘al doende leren’ op een generieke manier. Centraal staan de te ontwikkelen competenties en het werken aan de randvoorwaarden die leren en implementeren van leerlessen mogelijk maken. Tweeperenboom zal ook inhoudelijke expertise inbrengen in volgende leertrajecten:

  • Bepalen van het DNA van de kern;
  • Samenwerken/onderhandelen met ontwikkelaars;
  • Waar nodig verleent Tweeperenboom haar expertise ook in andere leertrajecten waar er toekomstscenario’s en visies uitgewerkt moeten worden.

OMGEVING

OMGEVING – landscape architecture & urbanism is een toonaangevend ontwerpbureau opgericht in 1973. Het team bestaat uit meer dan 80 landschapsarchitecten, architecten, stedenbouwkundigen en ruimtelijke planners. Het bureau hanteert een geïntegreerde benadering om haar klanten uit zowel de publieke als de private sector creatieve, duurzame en realistische oplossingen aan te reiken voor complexe ruimtelijke uitdagingen. De ontwerpen van OMGEVING situeren zich op verschillende schaalniveaus: van grensoverschrijdende ruimtelijke visies over landschapsplannen en parken, tot gebouwen en straatmeubilair. 

Binnen deze opdracht neemt het team van OMGEVING alle werkzaamheden voor haar rekening op het expertisedomein kerninrichting, kernversterking, stedenbouw en landschapsarchitectuur.

MINT

MINT is een onafhankelijk studiebureau voor verkeer en mobiliteit. Het werd opgericht door een team van vijf ervaren mobiliteitsexperten die hun kennis en krachten gebundeld hebben. Inmiddels groeide MINT uit tot een team van 33 verkeersdeskundigen. De twee speerpunten van MINT zijn verkeersmodellen en verkeersplanning.

De afdeling verkeersplanning staat onder andere in voor de opmaak en evaluatie van gemeentelijke mobiliteitsplannen, parkeerbeleidsplannen, mobiliteitseffectrapportages (MOBER’s), mobiliteitsluiken in MER’s, bereikbaarheidsanalyses, bedrijfsvervoerplannen, openbaar-vervoerstudies en diverse soorten van verkeersonderzoek. 

Het modellenteam biedt advies zowel op vlak van personen- als goederenmodellen, en dit zowel op macro-strategische schaal als op dynamisch operationeel niveau. De werkzaamheden omvatten dan ook de ontwikkelingen en implementatie van verkeersmodellen, opleiding en dagelijkse ondersteuning, onderzoek naar verplaatsingsgedrag en de feitelijke uitvoering van gebruik van modellen bij projectevaluaties. 

Sinds de oprichting in oktober 2007 heeft MINT een structureel samenwerkingsverband met Goudappel, het grootste onafhankelijke verkeersadviesbureau van Nederland. Dit betekent dat MINT voor verkeerskundige opdrachten in België te allen tijde kan terugvallen op de beschikbare kennis, expertise en nodige ondersteuning vanuit Goudappel.

Binnen de collectieve leertrajecten zal MINT expertise verlenen rond alles wat met lokaal mobiliteitsbeleid te maken heeft.

Rasschaert advocaten

Rasschaert Advocaten is gespecialiseerd in de Vlaamse lokale publieke sector. De expertise van het advocatenkantoor omvat onder meer de interne en externe verzelfstandiging voor lokale besturen en OCMW’s, organisatie en advies voor openbare besturen, publiek-private samenwerking en publiek-publieke samenwerking, fiscale optimalisaties en herfinancieringsoperaties voor publieke besturen, subsidies, bedrijventerreinen, publiek vastgoedrecht, overheidsopdrachten en overheidscontracten, overheidsbedrijven, juridische en administratieve vereenvoudiging, onteigening, stedenbouw en ruimtelijke ordening, en de redactie van regelgeving, tuchtrecht, zakenrecht, enzovoort.

Rasschaert Advocaten kan ad hoc ingeschakeld worden voor juridische vragen en kwesties rond onder meer:

  • Publiek-private samenwerking en gemeentelijke vzw’s; 
  • Stads- en gebiedsontwikkeling; 
  • Opmaak stedenbouwkundige verordeningen; 
  • (Publiekrechtelijk) vastgoed;
  • Fiscaliteit en subsidies; 
  • Opmaak van reglementen en administratieve vereenvoudiging.

Supermoon

Met drie medewerkers en twee managing partners aan het roer met ruime ervaring in de wereld van marketing, communicatie en reclame, beschikt Supermoon over de nodige expertise om een merkidentiteit, marketingaanpak, communicatiestrategie en campagneplan op een succesvolle manier vorm te geven en effectief uit te rollen. Het einddoel is steeds de creatie van een sterk merk. 

Supermoon is afgestapt van het traditionele one-stop-shop-concept van reclamebureaus en profileert zich als een compact en wendbaar agentschap. Het combineert de ervaring en expertise van een klassiek bureau met de snelheid, veelzijdigheid en specialisatie van een modern en hybride reclameagentschap. De aanpak is gestoeld op het ondersteunen bij de uitwerking en effectieve uitvoering van strategische plannen. Het leidt de klanten op en coacht hen zodat ze deze rol desgewenst zelf verder (geheel of gedeeltelijk) intern kunnen opnemen. Voor elk specifiek project werkt Supermoon vanuit een geïntegreerde communicatieaanpak een optimaal plan uit. Centraal daarin staan probleemoplossend denken, waar nodig de plannen bij te sturen en vooral de handen uit de mouwen steken. 

Supermoon zal binnen de Kernmeesters ad hoc input verlenen rond merkpositionering, DNA-bepaling, branding en creatieve campagneontwikkeling, overheidsorganisaties en de samenwerking met projectontwikkelaars.

Contact

Stuur bij voorkeur een e-mail naar VLAIO. Toch iets via de post bezorgen? Alle VLAIO-kantoren hebben voortaan één postadres.